středa 30. června 2010

Peklik v detailech

Dlouho se v našich stojatých vodách free scény nic zajímavého neudálo. Před pár dny se však na netu objevila plná verze očekávané hry Peklik. Toho jsem poprvé viděl na srazu VCH v Teplicích před rokem, kde to byl rozdělaný projekt s velkým potenciálem. Co mě však mrzí, že od té doby se moc nezměnil. Předem upozorňuji, že se hodlám zaměřit spíše na ty negativní části. 
Peklik se na první pohled tváří jako casualovka na volné chvíle. Vesměs tomu tak je, ale oproti jiným indie hrám má pár nedostatků. Asi jsem si zvykl hnát vše do detailu, proto mi zde chybí spousta věcí. Proč někdo kazí takový potenciál maličkostmi? A jsou to maličkosti, které dělají dobrou hru. Ujasněme si to hned, Peklik se mi líbí, má to však své ale. 
Asi už jsem zdeformován oborem, ale že někdo až tak moc nerozumí typografii bych neřekl. Když si hru pustíte, první co vám vrazí do oči je opravdu pokažené písmo. Vybrat nečitelný font, který má podivně veliké litery a hlavně neuvěřitelně špatný proklad mezi jednotlivými písmeny. Proč si nedali záležet s výběrem fontu? 
Další věcí je grafika. Dobře, kuličky jsou udělané poměrně hezky, ale proč se při otáčení nemění? Proč nějak nereagují na okolí? To by se dalo přežít, ale co pozadí? To se mi nelíbí, působí tak nějak nedodělaně, obyčejně. Víc grafiky tam ani není, dále hudba. Ta se mi líbí, ke zvolenému grafickému stylu sedí, nesedí však ke casualovému potenciálu hry. Věřím, že spousta lidí ji za chvilku vypne právě kvůli hudbě, která i mě po určité době hraní začala lézt krkem. 
A jsou tu další maličkosti, které kazí celkový pohled na Peklika. Třeba podivně zapadávající kuličky do nižší řady atd. Ano, Peklik je dobrou hrou, ale je tu spousta zbytečných nedodělků. Autory znám, mají na víc. Hru stáhnete zde


13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Nemůžu souhlasit. Grafika je příjemná, hudba možná trošku mimo, ale ještě jsem ji nevypnul, líbí se mi. Systém pohybování s kuličkama je fajn. Je obtížnější na pochopení, ale dělá hru originálnější. Chápu, že jsi se ve článku snažil najít co nejvíc negativ, jenom trochu nechápu, proč.
Mě hra ani trochu nezklamala.

Matt Samyel

Petr Vojtěch řekl(a)...

Při tom otáčení nemluvím o technické stránce, ale spíš o grafické.

Nechci hru špinit. Nechci ji bezmezně chválit, jenom proto, že mám Likiho rád a je to konečně slušná hra za poslední dobu. O to víc mě mrzí, že se vyflákli na detaily, které jsou hodně důležité. Skoro tak důležité, jako game design.

V teplicích jsi byl, viděl jsi hru a byla přesně taková, jaká je teď. To se za rok nemohli někam posunout?

Liki, opravdu to neber jako útok, spíš pošťouchnutí do dalších prací. ;)

Anonymní řekl(a)...

Dlouhou dobu zabralo shánění hudby, Liki to někde psal. A doba vývoje je relativní. Co všechno budeš čekat od projektu, kterej je ve vývoji 5.. teď už 8 let? :)

Ale chápu, že vývojář potřebuje jak pozitivní tak negativní kritiku. Asi jsem si nedokázal spojit to, že hru jsi sice pochválil jedním řádkem v jejich tématu, ale vytkl ji věci na několik odstavců na svojem blogu.. někteří čtenáři tvýho blogu si to nebudou moci spojit vůbec, protože nečetli to téma :)

Matt Samyel

Petr Vojtěch řekl(a)...

Matt Samyel: Několikrát jsem zopakoval, že hra je dobrá, že se mi líbí, ale zaměřil jsem se na kritiku. Je to špatně? Proč by to někdo neměl unést? Všichni jen chválí, tak jsem chtěl ukázat ten protipól, který tu opravdu je. To co jsem napsal, za tím si stojím, nemám důvod psát něco jiného.

Že si za to do mě pár lidí kopne, to jsem čekal :).

Petr Vojtěch řekl(a)...

Ale co mi vadí, že se tu naráží na PacIna. Proč to sem taháte? Ale dobře .. vyjádřím se přímo. Od PacIna vím co mám čekat. Hru jsem hrál a Fiola je perfekcionalista. Co jsem měl možnost zkusit, tam jsou detaily dotáhlé. Třeba ne všechny, to ale ukáže až kompletní projetí. Nebudu tady vykřikovat nějaké soudy. Mě nevadí, že se hra dělá tak, nebo tak dlouho. Jenom nechápu, proč si někdo s ročním odstupem nevšimne těch detailů. Naopak chápu, že hru nevydali dříve, s tím souhlasím .. alespoň má člověk možnost soudit objektivně. Ale když už ten čas měli, tak ho přeci mohli využít.

Likandro řekl(a)...

Ano, hra je stejná jako v Teplicích rok zpátky.
Ladila se programově, dělala se logická část hry, ladila se obtížnost. Grafika zůstala stejná, stejně špatná.

Je to free hra, nikoliv indie hra, proto je srovnání s indie scénou vcelku úsměvné. Kdybych to chtěl prodávat, tak si piš, že takouvou věc do světa nepustím.

Zaráží mě fakt, že grafické neduhy jsi nezmínil dřív... Všechno je totiž stále stejné a doba na takovouhle kritiku připadá právě na dobu, kdy se zveřejní screenshoty. Ale tak co, hold každý má nějaký styl kritiky.

Pokud jde o písmo, muselo být freeware s podporou českých znaků. Takových moc není a poměrně pozdě jsem si všiml toho, že české znaky jsou ve fontech ze stránky ceskefonty.cz dodělávané ručně a proto s podivnými mezerami. Hra se totiž dělala celou dobu v angličtině a čeština přišla až asi měsíc zpátky a nikdo jsme jí moc neřešili. :) Není to až takový problém, nikdo si nestěžoval, naopak si všichni pochvalovali, že se stylově k těm keltským křivkám hodí.

Pokud jde o nečitelnost na kruzích, je to natočením a tím i deformací. Stejně nečitelný byl i Arial. Což bys měl vědět pokud jsi někdy v GM pracoval s písmem.

Jestliže ti jako neduh přijde propadávání, pak jsi skutečně prošel nějakou deformací, protože právě na propadávání hra staví :) je to nejdůležitější prvek hry bez kterého dlouhý řetězec neuděláš - opravdu jsi hru hrál alespoň 30 minut? Chápu, že ostatní hry takhle nefungují a že to trošku nezapadá do té škatulky, kterou na ty "spoj3" hry asi máš, ale vytýkat hře její základní princip, já ti nevím. Přijde mi to jako nepochopení herního mechanismu a nedostatečně seznámení se se hrou.

Overall: Ano, hra by byla na indie scénu graficky mizerná, nicméně, jde o free hru a jako taková už je průměrem (když do toho nezapočítáš neúspěšné pokusy o indie hry nebo indie hry zpětně vydané jako free hry). Takže jsi mi vlastně neřekl nic nového. O všech neduzích vím. :) Všude jsem několikrát napsal, že s tím nejsem spokojený.

Proč jsem to tedy neupravil? Takhle se to dá upravovat do nekonečna. Na začátku projektu je třeba si říct, o co jde a jaké úsilí se mu bude věnovat. Tohle byla hra bokem na maximálně dva měsíce. Během těch dvou měsíců, kdy už jsem se učil na maturitu, jsem dělal i danou grafiku. Pak sice byl ještě čas něco měnit, ale projekt byl naplánovaný jinak. Změny by byly proti nátuře projektu a jako takové, by byly špatné. Vyšší prioritu navíc i s ohledem na prvotní kritérium měl placený resize grafiky pro mobilní hru na celé prázdniny, práce na Cubesis která se tehdy skutečně pohla a později práce na Frozenu. Prostě projekt bokem.

Takže asi tak no :) Kdybych si chtěl rýpnout, pak řeknu něco jako: "Normální praxe je taky to, že má člověk o hrách podvědomí a ví o čem píše...", citací tvého komentáře naznačuji: "Pokud chceš něco po druhých, dělej to i ty sám. Jestliže tedy nezjistíš ani zákl. princip hry, ani si nepřečteš vyjádření autora k odvedené práci, je na pováženou, jestli se tak skutečně chováš a víš o čem píšeš."
Ber to jako látku k zamyšlení, myslím, že až se podle toho začneš chovat, sympatie vůči tvojí osobě v okolí výrazně vzrostou.

Každopádně ještě jednou: "Jak říkáš, graficky nic moc a plně s tím souhlasím."

Anonymní řekl(a)...

Řekl jsem vše, co jsem chtěl říct. Nechi se z tebou hádat, ani do tebe kopat :) jenom jsem chtěl napsat, že s tebou nesouhlasím, a že nesouhlasím s formou podání:)

Matt Samyel

Petr Vojtěch řekl(a)...

Smazal jsem naprosto nesmyslnou diskuzi, která se akorát opakovala. Nechávám Likiho obhajobu chyb. Stejně za to asi můžu já. Tak pardon :).

Velda řekl(a)...

Zajímavej článek. Kdyby jsi takhle rozepsal každou kladnou maličkost tak sme na stovkách stránek. :-D
btw Liky má pravdu.

Petr Vojtěch řekl(a)...

ondravelisek: Nepopírám, že ji nemá. Šlo mi spíš o ten fakt, že každá hra by měla být dotažena do posledního detailu a můžou to být prosté maličkosti, které ji sráží. A samozřejmě chápu Likiho důvody i to, že častokrát asi nějaká úprava nebyla v jeho moci. A přesto stále říkám, že mě hra baví a rád si ji zahraji :).

Bildo řekl(a)...

Beddiku, kazda hra ma chyby a tak stejne by kazda hra sla udelat urcite lepe. Nebo, jaky mas nazor?
Ja zase chapu, kdyz clovek do nekonecna hru nevylepsuje, ale radsi at ji vyda, kdyz se mu zda dobry pomer (kvalita/cas). A v Pekliku ja zadne velke chyby a nedodelky nevidim. Ja text prectu v pohode ( a to jsem slovak :) )a ty dalsi "nedodelky" az tak moc nevnimam. :( .
Jsem zvedavej, jakou hru rozpitvas priste. ;)

Petr Vojtěch řekl(a)...

Vy to všichni berete jako útok. Ale tak to přeci není :). Ta hra má chyby, jakou spousta dalších her. Tuto jsem rozpitval, protože se mi líbí. A protože si Likiho vážím. Tím jsem jen chtěl dokázat, že se nedá bezmezně chválit a vždy se dá najít něco, co by stálo za povšimnutí :). A taky se tak na to dívám. Až se tu třeba objeví další povedená česká hra, třeba taky budu hledat tu druhou stranu mince :).

Likandro řekl(a)...

Takhle:
Chybky tam jsou a být by tam neměly, ale síla je předělávat už nebyla.
V daný moment by to pro mě znamenalo předělat to všechno, celou hru, abych s tím byl spokojený, a to se mi nechtělo, ano nechtělo, protože byla pro mě uzavřená skutečně cca rok zpátky a tehdy jsem chyby zdaleka všechny neviděl.

To je asi hlavní poselství toho co jsem psal...

Nějaké další věci co jsem uvedl jsou dílem nepochopení jedné části článku od Bedikka - o padání koule do díry - což je mi líto, ale snad už jsme si to ujasnili a pochopili se.

Takže tak, prostě ano, hry by se měly dotahovat a detaily by se podceňovat neměly, na tom se nakonec všichni shodneme, ne? A sdělení tohohle poselství nakonec v článku šlo. :)