úterý 22. června 2010

Bohatýr

Ani nevím o kolika knihách jsem tu psal, ale toto si neodpustím. Pokud se alespoň trochu zajímáte o scifi/fantasy literaturu, určitě vám neušla trilogie Bohatýr od slovenského autora Juraje Červeňáka. Děj se odehrává na území dnešního Ruska, Ukrajiny atd. Vypráví příběh, který se datuje k životu varjažského veleknížete Kyjeva, Svjatoslava. O něm ale příběh není. Alespoň není hlavním hrdinou. Tím je Muromec Ilja. Narodil se jako postižený syn čarodějnice a všichni ho zavrhli. Po útoku na jejich vesnici Kačarovo zůstává pouze on, aby jako mrzák mohl šířit zvěsti o síle čeremišských bojovníků. Náhoda ho však srazí s třemi bohatýry. Jegorem, Mikulem a Volchem. Volch je čaroděj (což je zde opravdu vzácné) a zjistí, že Ilja není chromý od přírody, ale může za to zaklínadlo. Sejme z něj to utrpení a ukáže se, že je to opravdový silák. 

Přidá se k bohatýrům, najde přátele a pozná dobrodružství. Bojuje pod vlajkou Svjatoslava a pozná daleké krajiny, kam by se jiný vesničan nedostal. Více o příběhu prozrazovat nebudu. Je však jedna věc, kterou musím vyzdvihnout. Kniha se pyšní označením historická fantasy. To znamená, že autor zasadil příběh do skutečných událostí, na skutečné území a použil skutečné postavy. Baví mě i dobové označení. Co jsem třeba nevěděl, že Byzantská říše byla v Rusku označována jako "Řecko". Klíč ke knize je na samotném konci v dodatcích. Bez nich bych byl asi zmatený. První díl byl zatím hodně historický, mnoho magie a nadpřirozených věcí se neukázalo. To se mi hodně líbí. V příběhu narazíme na dva čaroděje a jednoho draka. Pak na několik bestií, které pocházejí z lidových pověstí. 

Jsem nadšen, knihu jsem přečetl doslova jedním dechem. Četl jsem za chůze, na zastávce, ve škole, doma. Neustále. Příběh je napínavý a obzvláště konec mě dostal. Napjatý jsem byl doslova do poslední stránky. Také jsem si hned koupil druhý díl, který už v této chvíli čtu. Jsem zvědav, jestli se vyrovná prvnímu dílu. Nakonec bych rád pochválil Michala Ivana, který vytvořil úžasnou ilustraci na přebal knihy. 

1 komentář:

Káťa řekl(a)...

zajímavé. jednou přečtu. :)