neděle 2. května 2010

Škola, tak trochu z druhé strany

Asi nemá moc smysl mluvit o současných problémech ve škole, které sice jsou, ale v porovnání s následujícím textem je hravě přeskočím. O čarodějnicích jsem měl tu možnost opětovně s kamarádem sednout na čistý vzduch a probrat spoustu událostí, které za to stojí. Ať už se jednalo právě o školu nebo o politiku, vztahy, přátelství, problémy v rodině, světovou ekonomiku a další témata, vždy si člověk uvědomí, že tu není sám a těch názorů je veliké množství. O jednotlivých tématech možná jindy (docela mě láká udělat si menší seriál o současném dění), dnes mě zajímá právě ta škola. 

Hádáte správně. Střední školu vynechám a začnu u vysoké. To je totiž problém. Řeším v celku jednoduchou otázku, jít či nejít. Faktem ale je, že to tak snadné není. Je tu spousta pro a proti. Bohužel proti je více, ale všechny klady jsou natolik zásadní, že je nemůžu přehlížet. Mám okolo sebe několik lidí, kteří vysokou nemají. Někteří z nich se teď honí, aby si ji dodělali. A to čistě kvůli nějakému papíru s razítkem. Jiní ji vůbec nepotřebují, jsou v životě úspěšní, mají práci a rodinu. Někteří tu práci mají lepší a žijí si celkem nad poměry, jiný přežívají, ale špatně se doslova nemají.

Někteří z vás asi vysokou mají (nebo ji právě studujete), a teď jen kroutíte hlavou nad tím, proč bych nechtěl jít. Je to celkem snadné. Jedna z věcí je, že stále nemám vybraný obor. Mám několik rozjetých kolejí, všechny mě baví, ale nejsem schopen si vybrat. Někteří už asi hádáte. Tou první je jednoznačně nějaká výtvarná činnost. Ve své podstatě se jedná o tvorbu grafiky. Toto je obor, kde bych byl schopen téměř hned začít pracovat a zkušenosti bych sbíral časem. Když jsem byl pozorovat práci na VŠ, zklamala mě úroveň. Možná je to tím, že české školství celkem zaostává (oproti Americe je to však stále super). Kdybych na takovou školu šel, pravděpodobně bych se nic nového nenaučil. Co by mi škola dala, jsou příležitosti. Pravděpodobně bych se podíval do světa. Asi bych se dostal k netradičním věcem, které bych v práci nezkusil. Ale za cenu toho, že ztratím několik let (!!!) svého života. Pokud jsem na škole, která mi nic razantního nedává, je to ztráta času. Ano, potřebuji rozvíjet fantazii, otevírat nové cesty atd. To vše ale lze mimo školu. 

Druhou cestou by mohla být žurnalistika. Práce pro několik internetových magazínů a hlavně pro Indiana mě natolik vycepovala, že jsem nyní snad už schopný obstojného projevu. Tématice, které se věnuji, už výborně rozumím a zkušenosti nějaké mám. Ne, opravdu nerad se chválím, takže toho už nechám. Ale věřím, že tímto směrem mám rovněž dobře nakročeno. Kam se tedy vydat? A to je pouze první problém.

Druhou věcí je čas. Já vlastně nevím, jestli mi škola přinese tolik, abych v ní strávil 3-5 let. Nakonec toho můžu litovat. Můžu litovat toho, že jsem šel nebo i nešel. To dnes ale nevím a čas běží. Třetí ročník pro mě už skoro končí. Čtvrtý uběhne rychle a já nemám už snad ani půl roku na rozmyšlenou. Určitě ještě navštívím několik ústavů a budu hodně dlouho přemýšlet, dnes ale nevím. V této chvíli je pro mě VŠ pouze papírem. Ano, ten je evidentně dost důležitý. Otázkou zůstává, jak to bude za pár let. 

2 komentáře:

Tior řekl(a)...

Osobně bych volil vysokou, respektive už jí studuji, ale jiný obor než kterým se zabývám ve volném čase, což mě vyhovuje, protože bych si mohl některé věci zprotivit:). Vysoká nabízí celkem dost volnosti a nevidím důvod proč by si se ve volném čase nemohl věnovat ostatním věcem co tě baví. Já to beru tak že studuju dokud to jde, do práce nespěchám, na tu bude čas po zbytek života. Co se týče financí tak si přividělávám tím co mě baví a jsem zatím v tomhle směru spokojený. Nejsem si jistý jestli by to tak bylo i v práci, která většinou není taková jak si ji člověk vysní. Po absolvování VŚ sice dostaneš papír, který ale ve většině zaměstnání nepochybně pomáha:) Ostatně nevidím důvod proč to alespoň nezkusit, odejít můžeš kdykoliv.

Likandro řekl(a)...

Tak, tohle jsem řešil rok zpátky. Jenom s tím rozdílem, že jsem měl před maturitou a musel to vymyslet honem rychle.

Nedostal jsem se... Studuji pofidérní nultý ročník psychologie a společenských věd. Lepší by bylo jít jen na jazyk.

A škola... Stále víc mě hlodá myšlenka jestli tam vůbec chci. Resp. záleží kam. Láká mě filosofie a studium hum. vzdělanosti. Zkoušky jsou talentové, v podstatě neexistuje konkrétní recept na přijetí. A pořád je to takové: Tři roky kvůli papíru a nejmenší cesta odporu... Jsem z toho na prášky.

Výtvarná pro mě asi nepřipadá v úvahu... Berou pět lidí a skill na to nemám, ale ty vzhledem k té střední bys asi mohl mít dobré šance :) To bych zkusil.

Pokud jde o žurnalistiku, loni jsem měl přihlášku, ale co jsem školu viděl, nakonec jsem tam nechtěl a na přijímačky - které se s trochou snahy dají dle mě udělat s prstem v nose - jsem šel jen tak jako aby se neřeklo. Hrozně mi na oboru vadilo, že nemáš konkrétní znalosti v žádném oboru. A hezky psát - jak si hodně lidí myslí - tě tam nenaučí. V podstatě jen studuješ základy práva, politologie a dalších věcí, abys mohl psát "úžasné" články o politických a jiných aférách. Nic moc. Jediné plus je NEPOVINNÝ předmět navíc, totiž fotografie. Takže závěr: Psát se dá vždycky, s odbornou školou i prestižně a odborně, nepotřebuješ na to žurnalistiku.

No nic, asi jsem nic moc konkrétního neporadil, ale osobně radši ještě útrpně vydržím tři až čtyři roky, než abych to doháněl za šest, deset let.

A kdo ví, třeba mě nakonec zláká i magistr.