pátek 7. května 2010

Prodá se hra?

Zajímalo by mě, jakým způsobem dobře prodat Indie hru. Jak až moc musí být kvalitní? Možná je to spíš o originalitě. Dnes jsem si pořídil za pár dolarů (cena byla volitelná) balíček pěti super Indie her. World of Goo, Aquaria, Gish, Lugaru, Penumbra. To vše se schovávalo v balíku, který autoři vypustili na internet za volitelnou cenu. To znamená, že za hry můžete zaplatit třeba jeden dolar, ale klidně jich můžete dát i tisíc. 


Když se koukám na čísla, autoři už vydělali 500,000 dolarů (za tuto akci), přičemž peníze poslalo nějakých 58,000 lidí. To je skvělé číslo, obzvlášť u her, které jsou už několik let staré. Rozhodně se mi tento způsob prodeje líbí. Když každý zaplatí jeden dolar, autoři budou stále v plusu, nic neprodělají. Je ale jasné, že se asi nevyplatí tento systém nasadit hned po vydání. To tuším zkoušela Sega (?) a moc se to nepovedlo. Navíc, tam nešlo o Indie hru, ale na tom nesejde. 

Hodně by to chtělo sledovat, o jaké hry je dnes zájem. Rozhodně bych se nepouštěl do nějakých 3D FPS projektů atd. To nemá smysl, každý si raději crackne nějakou pořádnou hru. Je to sice smutné, ale je to tak. Hodně možná dělá STEAM, lidé vidí novou slušnou hru a nedělá jim problém poslat těch pár eur. Navíc, elektronických peněz si lidé méně váží a více šetří bankovkami. Abych se ale někam dostal, já osobně vidím v Indie hrách veliký potenciál a nebál bych se zkusit v budoucnu nějaký počin prodat. Co chci ale slyšet, je váš pohled na věc. 

11 komentářů:

Likandro řekl(a)...

No... Sice se prodává kde co, ale bez reklamy (vlastní stránka projektu, facebook komunita, pár recenzí na správných místech) se to neprodá dobře.

Jasně, vím, říkám to už asi po sté. Ano, vím, někdo se mnou nemusí souhlasit, ale to není až tak důležité.

Zkrátka dost často nejde o to, jak je hra dobrá, ale jak moc se o hře ví. Proto se často prodává horší hra lépe, než dobrá hra. V tuně balastu který navíc měsíc od měsíce vychází se to kvalitní skutečně snadno ztratí.

Takže takhle např. vím, že se za více jak půl roku jedné kvalitní hry prodalo jen pár stovek kusů... A problém? O hře není ani vidu, ani slechu. Co není mediálně zpopularizované, jako by neexistovalo.

Nicméně, reklama nestačí, musí být i určitá kvalita. Tady se dá mluvit jen o tom, že to co se prodává má k freeware-u hodně daleko. Stejně tak i vývoj takových her je většinou na delší lokte než je u free hry. Pokud se nepletu, tak hry s těmi závratnými prodejními čísly jsou od autorů, kteří už delší dobu pracovali v herním průmyslu u nějakého studia a tak nějak se odtrhli.

Takže jak to shrnout? Jestli na to pomýšlíš, asi by bylo dobré se domluvit s nějakým týmem, který se tomu věnuje. Teď mi v hlavě vyvstane z těch českých třeba Rake in grass. Domluvit se, jestli by to nešlo distribuovat třeba přes ně, nakonec umí v tom chodit, ví co a jak... Kdyby kývli, určitě budeš mít i zpětnou vazbu.

Další zajímavá věc je, že co jsem slyšel, tak dost často prodej u těch neznámých autorů bývá větší na Mac (když se hra dělá i pro Mac). V tomhle bodě by se vyplatilo sledovat vydání GM pro Mac, mám pocit, že je teď venku RC.

A co ještě dodat? Už sem to naznačoval, ale pro shrnutí: Hodně věcí budeš hodněkrát předělávat. Od grafiky, přes funkční záležitosti. Budeš přidávat spoustu nedůležitých kravin jen kvůli tomu, že je to dnes norma (desítky zbytečných animací), přidá ti to spoustu práce...

No, prostě to není žádná prdel, když to má být k něčemu a už vůbec to není zábava :D To možná tak chvíli na začátku...

Ale tak, zkus, uvidíš :) Asi záleží jak kde, jak co a jak na které zařízení :)

Michal Škoula řekl(a)...

O téhle akci jsem chtěl napsat článek, předběhl jsi mě :D ... je to výborný způsob distribuce her, i když jediné 2 hry které za něco stojí jsou Gish a World of Goo, ten zbytek je vážně podprůměr (hlavně ten králík, co se oficiálně prodává za $20)..

Petr Vojtěch řekl(a)...

Liki: Jasně, musíš se někam dostat. To ale jde zařídit. Popravdě, nemám v plánu se dál držet GM. Je to pěkná hračka, dělám v něm hry rád, ale existuje spousta multiplatformovejch enginů. A samozřejmě je to Flash, který běží všude. Navíc GM nejde publikovat prostřednictvím STEAMu, je to škoda, ale bohužel to nejde.

Michal: To není pravda. WoG je samozřejmě super, ale na druhé místo bych zařadil Aquariu, která je úplně super. Tady přesně vidíš rozdíl mezi plošinovkou a plošinovkou. Gish je samozřejmě taky super. A ten králík, to je skvělá hra! Má možná slabej grafickej kabátek, ale hratelnost je super.

Bildo řekl(a)...

Ja se jen zeptám. Co svět Temnoty. Už je to mrtvé? S Danem jste byli podle mě, slušná dvojka, celkem jsem Vám fandil. Už je konec?
Ps. Našel jsi už nejakej engine, ve kterém by jsi chtěl začít dělat?
To je vše OT,ale snad to nevadí. :)
Spátky k príspevku.- Já si klidne nejaké takové hry koupím, ale podmínka je, aby to šlo lehce a jednoduše zaplatit.

Likandro řekl(a)...

Ještě jak na to koukám ve střízlivější hodinu, takhle by to někdo mohl milně pochopit jako: "Napište českým známým týmům a oni vám vydají hru."

Takhle to samozřejmě není a neplatí to. Nejprve to chce mít něco za sebou... Takových 5,10 dokočených her a hodnocení min. 8/10... spíš 9/10 jinak to samozřejmě nemá moc smysl.

Nůžky mezi free hrou a dobrou indie hrou jsou prostě hodně široký, takže nejprve to chce udělat něco free a hodně kvalitně a až pak zvyšovat metu.

Petr Vojtěch řekl(a)...

Bildo: ST není mrtvej. Jen se tak nebude jmenovat a pokusíme se hru dostat na vyšší level. Samozřejmě stále Freeware. Hlavně na tom nebudu dělat jen já a Dan. Už mám sehnaných pár dalších lidí, takže se mi rýsuje skvělý příběh od "profíků", Dan už programuje základy a momentálně zkoušíme a dáváme do kupy grafický styl. To je asi nejtěžší, nemůžeme najít správný výtvarný styl. Teď k jiným hrám .. engine máme, víc říkat nebudu, plány jsou ještě trochu daleko.

Liki: Nepotřebuješ, aby ti nějaký tým hru vydával. Co tím získám? S tím, kolik her máš mít hotovo, to taky samozřejmě není pravda. Zde to není o XP, které získáváš vydáváním her. A o těch nůžkách, pokud to bylo na mě, rozhodně bych něco takového nezkoušel sám.

Likandro řekl(a)...

Nůžky jsou celkově faktem pro všechny, včetně mě. :)

S týmem to mě osobně přijde pohodlnější a snadnější - méně zařizování, lepší cesta do světa. Ale tak, záleží. Kafrat ti do toho nebudu, psal jsi o názor, sdělil jsem ho. :)

Osobně jdu jinou cestou a svoje nápady prostě ukládám na nějakou dobu k ledu.

U dokončených her se mnou souhlasit nemusíš, ale dle mě jen dokončená hra ti dá maximum XP, které můžeš získat. Hra je celek, a pokud jí utneš v půlce, nikdy si nevyzkoušíš, jak je těžké ten celek použitelně složit. Jde o zkušenost s dokončením a dotažením, ne o zkušenost s vydáním. To mi prostě nikdo nevymluví.

Ale jak říkám, prostě můj názor, necpu ti ho, nicméně, psal jsi o názory, tak píšu + jsem měl maličko pocit, že došlo k nějakému nedorozumění, tak abych to nějak vyjasnil.

Petr Vojtěch řekl(a)...

Likandro: A já jsem samozřejmě za názory rád. Proto jsem tento článek psal, chtěl jsem utvořit nějakou diskuzi :).

phob řekl(a)...

taky jsem si blahove myslel, ze lidi takhle na internetu si hru radeji koupi, a nebudou resit hackovani, udelali sme s kamaradem hru na mobily, dali jsme cenu hodne nizkou... a kolik myslis, ze si lidi hru koupilo ? v cr 5... za 1 euro !! a ti ostatni drzkuji na warezech, ze to ma malo levelu, anebo ze se nekde zasekli, at jim nekdo da screen, co vice k tomu rici... lidi vzdycky radeji nachazi jak obejit platbu, at je sebelevnejsi... staci si precist napr jen diskuzi k te nasi gamese na nejakych forech... reklama na hru byla a je... ale bohuzel... ikdyz je to z jineho soudku trosku... ne pc... ale mobilni... ale da se rict, ze je to obdobne...
lidi jsou konzumenti.. lacni porad po necem novem, nevazici si prace... :/ skoda slov...

Likandro řekl(a)...

A je tak špatný prodej i v zahraničí? Že Češi nekoupí nic je docela známé, ale tak nějak možná naivně si říkám, že mimo čr by mohl být prodej lepší.

I když je fakt, že jsem četl rozhovor s tvůrci nějaké indie hry za 5 dolarů, a ti poměrně právem rozhořčeně nadávali na to, že za dva dny prodeje se sice prodalo 2000 kusů, ale desetkrát víc šlo přes warez.

Smutné je, že měl tu hru doma i brácha.

Každopádně představa, že by se prodalo 5 kusů hry co děláme na iPhone/iPod/iPad mě moc netěší... kord když se tam řeší každá kravina, aby to bylo opravdu tip ťop a na pixel správně.

Petr Vojtěch řekl(a)...

Phob: To mě mrzí, je to opravdu hodně špatná situace. Když vezmu třeba FCB stránku Indiana, tak z 2500 fanoušků se jich najde 5, kteří si hry opravdu kupují. A dokonce se mi tam dostalo názoru, že warezení těch her z Humble Indie Bundle je správné. Sice za ně můžou dát jeden dolar, ale na warezu nemusejí ani to. A vlastně, proč kupovat, rovnou si přece stáhnou nejnovější pecku a nebudou hrát "tydle trapný starý hry". Až mě někdy rozum přestává stát. Horší je fakt, že toto píšou i lidé dávno dospělí.

Likandro: Snad dopadnete lépe, ale k do ví. Zase je pravda, že lidé vlastnící Apple platí mnohem snáž a nedělá jim problém ty peníze dát. Zatímco PCčkáři nedají ani cent. Je mi z celé této situace špatně.