úterý 21. září 2010

Konzole, co nebo proč

Snad každý si stále rád hraje. Nemusejí to být jen hry, někdo si vyhraje u Photoshopu, PSPadu atd. Dřív jsem hrál jen opravdu příležitostně a ke hrám jsem usedl maximálně kvůli recenzi. Doba se trochu změnila a vedle grafiky si rád nějakou tu hru pustím. V poslední době to je spíš Heroest of Newerth, Couter-Strike Source a pár dalších, které po nocích hrajeme s klukama z Indiana. Jakmile se vyskytne nějaká Áčková hra v obchodech a vím, že mi nesmí uniknout, taky se do ní pustím, ať už má multiplayer nebo ne. Pokud bych měl vybrat, tak je to určitě Dragon Age, Modern Warfare2, Mafia2, Starcraft2, Mass Effect2, Crysis a další, které se blýskají na mé poličce. 

Nadpis mohl být trochu zavádějící, ale teď se právě hodlám věnovat těm konzolím. Hry mě začaly bavit. Rád se jdu od grafiky odreagovat do nějakého virtuálního světa (ne, WoW to není!), kde se pobavím buď sám nebo s kamarády. A na řadu přicházejí právě konzole, protože i u nás jejich obliba stále stoupá. PC je stále největší herní platformou, ale konzole mají co nabídnout. A přijde mi, že vedle High-End PC, které naštěstí mám, má smysl vlastnit i High-End konzoli.

A teď na řadu přichází otázka, kterou konzoli si vybrat. Berte to jako takový průlet trhem, doplněný o můj osobní názor. Tak v první řadě tu máme různé handheldy. Tam patří PSP, Nintendo DS, iPod Touch a poměrně široká nabídka telefonů. Okolo PSP se šíří drby o nové verzi, takže tam bych počkal, zda nepřijde něco kompaktnějšího než je dnešní PSPGO, které je opravdu dobré, ale poměrně drahé. Hry na PSP vypadají hezky, dá se říci, že se jedná o nejvýkonnější handheld. Nintendo oproti tomu nabízí dva displaye a spoustu zábavných her, které jsou perfektní do autobusu, letadla, na záchod (cože, vy nehrajete na záchodě? :D) atd. A teď tu máme ten zbytek. Stále existují java a symbian hry, ale ty už opravdu budoucnost nemají. Jsou tu dva systémy, které mají smysl a opravdovou herní budoucnost. Jedním je iOS a druhým Android. Zde by se dalo rozhodovat podle sympatií, protože obě platformy mají povětšinou podobný výkon a hry se navzájem portují. Já jsem šťastným vlastníkem telefonu s Androidem a hry si veskrze užívám. Zde mám tedy už vybráno, ale dříve mě lákalo i NDS. Dnes se poměrně těším na Nintendo 3DS, které by mohlo přinést menší revoluci, díky 3D display bez nutnosti nosit 3D brýle.

Další a mnohem záludnější kategorií jsou Áčkové konzole. Zde máme vidět 3 hlavní hráče. Opět je to Sony a Nintendo, ke kterým se přidává Microsoft. Současnost se má tak, že Microsoft XBox360 je nejprodávanější High-End konzolí, ale Sony PlayStation 3 ho dohání a prodejní rozdíl se pomalu a jistě zmenšuje. Dalším důležitým hráčem je Nintendo Wii, které zažilo sice ohromný BOOM, ale jeho sláva a prodejnost dávno opadla. Ten bych ze hry vyřadil rovnou, má totiž velmi nízký výkon a celé hraní je řešené pomocí pohybových ovladačů. Měl jsem možnost Wii vyzkoušet a nemůžu říci, že by mě nadchlo. Nepřesnost a neschopnost zachytit opravdový pohyb mě štvalo.

Zbývá nám tedy Xbox a PlayStation. V první řadě je nutné zmínit, že doma mám PSO a PS2, takže XBox by se tu cítil asi dost špatně. Ne, toto opravdu neberu jako pádný důvod pro Sony. Podívejme se na každou konzoli pořádně, co přináší. Xbox nabízí spoustu hardcore i casual her, propracovaný XBox LIVE, který je ale placený. Dále se dočkáme průměrného grafického výkonu. PlayStation je na tom velmi podobně. V nabídce má spoustu hardcore i casual her a přináší podobně propracovaný online systém PlayStation Network, který je ale zdarma. Výkon je o trochu vyšší než u předchozí konzole, ale tento rys se stírá faktem, že většina her je portována na všechny platformy, takže PS není využito naplno a hry vypadají stejně. Rozhodovat tedy nebude současná situace, ale spíš to, co nám konzole nabídnou do budoucna.

Microsoft má svůj geniální projekt Kinect/Natal, který není svým konceptem tak úplně nový, ale funguje! A to je hlavní, Kinect funguje dobře a přináší skvělou casual zábavu. Co že to je? Kinect je kombinací dvoukamerového systému a softwaru, který rozpozná vaši postavu a pohyby. Hraje se tedy tak, že si stoupnete před televizi, XBox vás pozdraví, ukáže se vaše postavička a můžete hrát. Výhodou je i to, že se do hry může okamžitě zapojit kdokoliv další, stačí, když se postaví vedle vás. Je tu ale jeden problém, co když nám nestačí jen casual zábava?

Sony se zase chytlo jiného systému, který používá už nějakou dobu Wii a vylepšilo ho. Pod PS Move se schovává pohybový ovladač, který držíte a hry ovládáte pohybem ruky. Příznivci Kinectu se smějí, že oni nemusí držet v ruce nic a hrají celým tělem. To je sice pravda, ale možnost držet v ruce ovladač má i své výhody. Dostane se nám přesnějšího ovládání a můžeme si zahrát i hardcore tituly. A přesně tak je Move koncipován. Už jsem měl možnost Move vyzkoušet a jsem spokojen. 

Stále to nestačí, každá konzole má něco do sebe. Jak se rozhodnout? Nakonec to rozetnou hry samotné. Každý výrobce si drží nějaké tituly, které jsou určené jenom pro jeho konzoli. Co lovím zpaměti, tak u XBoxu by mě zajímal Alan Wake a série HALO. Nic moc, dvě hry asi nerozhodnou. Sony ale ví, že hry jsou velmi důležité a tak se zaměřuje právě na ně. Kdybych měl jmenovat, tak si vzpomenu na Uncharted 2, Grand Tourismo 5, Tekken, LittleBigPlanet (2), Killzone, Metal Gear Solid, Heavy Rain, God of War 3 a je jich ještě mnohem víc. A právě to je možná ten důvod, proč jít do PlayStationu.
Já jsem se už rozhodl, snad se mi teď pod ruku dostanou nějaké zakázky, protože si PlayStation 3 s MOVE chci koupit. Vím, je to svým způsobem naprosto zbytečná investice, ale rozhodoval jsem se delší dobu a věřím, že mě to bavit bude. Navíc díky MOVE mi PS poslouží jako zdroj zábavy i pro více lidí. Už teď se těším. :) 

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Porovnání PS a Xbox si myslim, že nebylo úplně nejlíp uděláno, ale ok. Co mě nejvíc naštvalo bylo, že sis prej "vzpoměl na dva tituly xbox a ps skoro vše " , xbox jich má víc např. Gears of War , Fable a do ted byl pouze třeba Mass Effect jen na xbox !A ještě otázka , proč si tedy lidé kupují víc xbox než ps ?

Petr Vojtěch řekl(a)...

GoW, Fable, ME vychází i na PC, nejde tedy o XBox exkluzivitu.

Xbox360 má zatím více prodaných kusů. Jenže za to může datum vydání, kdy PS3 vyšlo znatelně později. Naopak PS3 se nyní daří lépe a rozdíl už je skoro smazaný :).