neděle 11. ledna 2015

Filmy roku 2014

TOP 10 svých nejoblíbenějších filmů bych si nemohl nechat ujít, přestože toho na blog příliš psát nestíhám. Rovnou upozorňuji, že jsou v seznamu i filmy, které měly zahraniční premiéru již minulý rok, ale k nám se dostaly až v lednu. Kdybych je vynechal, tak přijdu o to nejlepší. 

10. Divoké historky

Možná trochu nečekaně, ale ve svém výčtu začínám argentinskou černou komedií s šesti povídkami, které vám ukáží, že život může být tvrdý a nanejvýš nespravedlivý. Historky perfektně gradují a pokud nemáte problém s černým humorem (já tedy určitě ne), tak se budete královsky bavit. A to až do konce, protože závěrečná povídka je ze všech nejsilnější. Máte svatbu a jste skutečně šťastní? Co by se asi mohlo zvrtnout?

9. Captain America: Návrat prvního Avengera

Určitě ne film roku, ale druhý kapitán byl pro mě ohromným překvapením. Z druhého dílu Thora a třetího Iron Mana jsem byl neskutečně zklamán. Komiksovky skutečně mají být vtipné, s tím problém nemám, ale nic se nemá přehánět a tyto dva filmy předvedly ten nejpokleslejší humor, až jsem si v kině připadal hloupě. Cap ale nic takového neobsahoval a navíc přidal hodně silný příběh s uvěřitelnou konspirací. A přestože jsem se u Strážců bavil královsky, tak Kapitán u mě minulý rok vyhrál.

8. Jak vycvičit draka 2

Že bude dvojka nutně slabší než jednička? Možná trochu. Jednička byla skvělá a dvojka jde v jejích stopách. Přidaný obsah je ovšem natolik zajímavý, že mě druhý díl také dostal. A opět chci draka! Nové postavy jsou skvělé a odcházení některých původních mě málem rozplakalo (a to se nestává). Film obsahuje řadu neuvěřitelně silných momentů a časový posun mě velmi potěšil. Když jsem se teď díval na jedničku, tak mě krapet štvalo, že Škyťák není o trochu starší. 

7. Chlapectví

Toto je jeden z nejzajímavějších filmů, které jsem kdy viděl. Je neuvěřitelně dlouhý a bez zásadních momentů. To zní dost šíleně. A takové to je. Film prostě plyne a vy sledujete vývoj chlapce, který prochází trochu obtížným dospíváním (ale kdo takovým neprošel). Zajímavé je, že se režisér pokusil vyhnout tradičním klišé momentům, které většinou jsou s dospíváním spojené. Zde je nenajdete. Najdete tu ale fantastický soundtrack, perfektní herce, kteří se doslova mění před očima, a hlavně moc příjemný film, který se jen velmi obtížně popisuje.

6. Na hraně zítřka

Jestli jsem od tohoto filmu něco nečekal, tak dospělou akční sci-fi, která nebude hloupá. Čekal jsem Nevědomí nebo něco jako Elysium. Ale nic takového film není. Vztah mezi Tomem a Emily opravdu funguje, vizuál a špinavost celého filmu hraje skvěle a celá ta patálie s invazí je prostě cool. Výhradu bych asi měl k závěru, který je možná trochu přes čáru, ale zbytek filmu mi určitě nezkazil. A jelikož mě film nejen mile překvapil, ale i skvěle pobavil, tak si zaslouží místo mezi tím nejlepším. 

5. Grandhotel Budapešť

Wes Anderson ve mně zase probudil chuť si hrát. Takový film totiž přesně je - hravý. A naprosto očividně vybízí diváka, aby se naladil na jeho vlnu. Není to tak milé (i když trochu taky) jako Až vyjde měsíc, ale nabízí to zase jiný pohled. Tentokrát trochu chladnější a majestátnější. Stále je to ovšem bizarní a potrhlé. Takového filmy prostě Hollywood neprodukuje a vidět všechny ty skvělé herce pobíhat po plátně je rovněž zábavné.

4. Predestination

Tento film se nabízí ve dvou podobách. V té první je to nápadité sci-fi, které svůj příběh staví na tom, čeho se ostatní filmaři bojí a co jim kazí zamotané příběhy. Totiž na paradoxu. Druhý pohled je o silném vyprávění jedné nešťastné dívky. A nenechte se splést názvem. Předurčení tu totiž není ani tak myšleno jako nevyhnutelné vedení osudem, jako spíš vymanění se z koloběhu času. Radím vám jedno. Nic si o tomto filmu nezjišťujte a prostě se na něj podívejte. Já to udělal a rozhodně jsem nelitoval. A Sarah Snook je naprosto úchvatná.

3. LEGO příběh

Jak vycvičit draka je moje srdcovka, ale tu minulý rok předstihl ještě jeden animák. Tím je LEGO příběh. Původně jsem čekal trochu něco jako byl Raubíř Ralf, ale příběh nejslavnější stavebnice na světě jde mnohem dál. Humor podává s takovou kadencí, že vás bude bolet břicho. A pokud jste s Legem vyrůstali, tak si užijete opravdu hodně zábavy. A to klidně na třetí zhlédnutí, kdy bez problému objevíte nové odkazy někde v pozadí. Film je opravdu nabitý detaily. Ohromnou radost jsem měl také z toho, že se tu s legem pracuje, jako by to skutečně bylo lego. A dokonce ani to celé poselství filmu není vůbec mimo. 

2. Vlk z Wall Street

A přesně teď přicházejí filmy, které se k nám na konci minulého roku nedostaly. A rovnou jde o to nejlepší. DiCaprio zazářil. Za ten rok jsem film viděl několikrát, a přestože je delší než druhý Hobbit, tak jsem se nenudil ani minutu. Je tu hodně drog a snad jsem měl i pocit, že je celý film na drogách, protože nezastaví ani na chvíli. Hned na začátku nabere šílené tempo, které vydrží až do konce. Je to stylové, zábavné, perfekcionalisticky zvládnuté a skvěle zahrané. Nic tak originálního jsem dlouho neviděl.

1. Klub poslední naděje

Vlk neuvěřitelně bavil, ale Klub poslední naděje šel krapet dál. Matthew McConaughey zde exceluje ve své životní roli a sekunduje mu fantastický Jared Leto. Není to doják ani laciný film o korupčním prostředí farmaceutických firem a vlády. Je o neuvěřitelné síle jednotlivce, ať už je to kdokoliv. Klidně rasistický zmetek Ron, který chce nejen přežít, ale možná na tom i trochu vydělat. A možná se u něj vzniklou situací něco změní. 

Ze seriálů mě minulý rok potěšil hlavně Temný případ (opět McConaughey) a pak i Knick od Sodenberga. Nedokážu se ovšem rozhodnout, který se mi líbil více. Z českých bych zmínil perfektní Kancelář Blaník a povedenou Čtvrtou hvězdu. Jinak byl tento rok opět dost silný a byla řada filmů, které bych rád zařadil, ale už se prostě nevešly. Překvapivě se povedla Godzilla, Stoletý stařík taky bavil, John Wick stál za to, Frank byl něčím hodně zajímavým a V nitru Llewyna Davise uhodilo na tu správnou strunu. Naopak nezařazuji Interstellar, protože mi prostě přišel až příliš jednoduchý, doslovný a hrál si na něco, čím není. Tak se snažil jít za Vesmírnou Odyseu, až to nebylo hezké a rozhodně se mu to nepovedlo. 

1 komentář:

Firejs řekl(a)...

Se seznamu jsem viděl jen "Na hraně zítřka" a nelituji, že jsem na to šel do kina. Určitě mě svou kvalitou překvapil, ale se závěrem souhlasím s tebou.

A taky kousek Lego movie, které mám v plánu dokoukat.

Zbytek jsem neviděl. Stejně jako spousty jiných filmů, které minulý rok vyšli. Je toho tolik, že se raději nedívám na nic. :)