pondělí 12. září 2011

Síla Google Documents

Pravděpodobně se teď někdo praštil do čela, proč zde píši o tak samozřejmé věci, jakou jsou Dokumenty od Google. Není tomu totiž tak dávno, co jsem poprvé tuto skvělou aplikaci vyzkoušel. Všechny dokumenty vytvářím v kancelářské sadě od Microsoftu, když už jsem si verzi 2010 pořídil. A nemohu si stěžovat, Word je geniální aplikace, bez které bych si tvorbu dokumentů nedovedl představit - až do teď. 


Co jsem se odstěhoval do Prahy, z pracovních víkendů jsem udělal čas odpočinku. Věnuji se rodině, přítelkyni a v neděli večer se opět vracím z Liberce do našeho rušného hlavního města, abych usedl za obrazovku a začal pracovat. Občas ale může nastat situace, kdy budu mimo pracoviště a stejně budu potřebovat něco vytvořit. Například seminární práci do školy, jak se mi poštěstilo nyní. Byl jsem u Káti, potřeboval jsem napsat zásadní úkol do školy a tlačil mě čas. Samozřejmě jsem mohl sednout k jejímu balíku Open Office, přestože je nemám tak rád, následně nahrát data na flashku nebo uložit na web a v neděli večer zpracovat ve svém prostředí. Jelikož jsem ale člověk pohodlný, začal jsem hledal lepší variantu, když mě do nosu trkla záložka Documents, nedaleko Gmailu. Spousta lidí tuto službu využívá, proč to nezkusit?

Musím uznat, že jsem byl mile překvapen z pracovního prostředí, které je přehledné a dokonce i na starších počítačích velmi svižné. Výhodou je podpora češtiny, zde jsem však narazil na menší zádrhel, který se snad v budoucí aktualizaci vyřeší - absence diakritiky u písmové sady Calibri, tu jsem si velmi oblíbil a snažím se ji hojně využívat. Google Dokumenty zvládají většinu důležitých funkcí, které má kancelářský balík mít, nemají problém ani s výstupem. Zde je nejdůležitější asi PDF. Co se uchovávání dat týče, zdůraznil bych hlavně jednu vlastnost - cloud. Vše, co uděláte se automaticky ukládá někam do oblak, váže se to vašemu účtu a vy ke svým datům máte přístup odkudkoliv. Kdykoliv můžete měnit práva k souborům, ukazovat je dalším lidem, povolovat úpravy určitý skupinám či uživatelům. Samozřejmostí je řazení do svazků - já si takto začal archivovat dokumenty související s vysokou školou. 

Tímto neříkám, že přestávám používat klasický kancelářský software, který nebyl levný - a z dobrého důvodu. Dokumenty jsou sice plně použitelné, ale některé pokročilé funkce nemohou zvládnou tak, jak to dokáže třeba Word. Co se týče výstupu, stále zůstávám u tvorby PDF v Acrobatu a Wordu, ale jako cestovní pomůcka se tento šikovný balíček nástrojů od Google určitě hodí. Kdo nezkusil, měl by to napravit. 

2 komentáře:

Firejs řekl(a)...

Též jsem nedávno začal, hned u prvního reálného dokumentu se mi to seklo, jednou už mi to shodilo i chrome. Kontrola pravopisu mi tam taky hapruje. Ale všechno se hned ukládá, běhá to svižně, nemusím zapínat další program. Už jsem se přistihl, že to používám místo libre , a to jsem to vyzkoušel jen protože jsem byl bez svého počítače a půjčoval jsem si cizí ;)

zoomfire řekl(a)...

http://tools.google.com/dlpage/cloudconnect?hl=cs mrkni na tohle :)