sobota 15. září 2012

Reklama v kinech?

Ač se může zdát, že reklamu u nás potkáváme doslova na každém kroku, tak v jednom jsme opravdu pozadu. Je to cílení reklamy v kinech. K čemu je reklama, která si nenajde konzumenta? Pravděpodobně k ničemu, zadavatelé se možná plácají po ramenou, že se značka dostane do povědomí, ale projeví se na to ziscích (dobrá, k tomu asi nemám co říci)? Taky bych řekl, že jsou dnes už odborníci na všechno, takže mě zajímá, jestli jsem opravdu jediný nebo prostě samotní marketéři nevěří na reklamu? 

Ale konečně k věci. Do kina chodím opravdu často a vadí mi jedna věc - ať jdu s kýmkoliv a na cokoliv, tak prostě běží naprosto stejné reklamy. Ať je to Rebelka, Total Recall, Temný rytíř nebo Ve stínu. Vždy stejná smyčka. Je to naprosté mrhání peněz - na rozdíl od televize zde mám naprosto přesnou představu o cílovce a reklamu můžu upravit podle toho. Jenže v současnosti se tak neděje, nikdo tomu evidentně nevěnuje pozornost, a jak marketéři, tak prodejci reklamního prostoru, mrhají ohromný potenciál.

Taky si nemyslím, že by návštěvnost kin byla tak malá, aby toto nebylo efektivní řešení. Pojďme se podívat  na nějaká čísla z poslední doby (jedná se o návštěvy našich kin).
  • Na Dobu ledovou 4 přišlo za 11 týdnů do kina přes půl milionu diváků. Máme sice "krizi", ale na dětech se nešetří. Proč před filmem nebyl reklamní blok, který by byl pro to publikum přizpůsoben?
  • Něco pro maminky, na Líbáš jako ďábel se dostavilo lehce pod půl milionu lidí a troufám si tvrdit, že se většinou jednalo o ženské publikum. Úplně to složení reklam vidím!
  • Madagascar 3 má 400 000 a třetí Batman 230 000.
  • Dokonce i taková hrůza jako Svatá čtveřice má za 3 týdny 100 000 návštěv. Před to by se hodila reklama na nějaké prášky proti depresím :)
Čísla vycházejí z tabulky Unie filmových distributorů

Nejsou to výsledky, které by si majitelé kin asi přáli, ale dá se mluvit o silném zastoupením různých genderových skupin. Ať to jsou děti, rodiny, ženy v přechodu nebo mladí, rozhodně mají vždy naprosto rozdílné zájmy a vymýšlet univerzální reklamu je naprostý nesmysl, který možmá musí fungovat u televize (která se dá samozřejmě z části také profilovat podle programu), ale kino přesně ví, kdo bude divákem. Proč mu nenabídnout to, co ho zajímá? 

Tak schválně, kdy na to u nás v té naší zemičce přijdeme? Vsadím se, že ve světě je toto zajetá praxe. A ještě taková jedna prognóza - v současnosti začínají společnosti šetřit na reklamě v televizi, do budoucna tyto ušetřené peníze investují právě do kin, případně stáhnou reklamu v TV ještě víc.

2 komentáře:

Likandro řekl(a)...

Není inzerce v kině tak drahá, že zkrátka jenom nemají další zájemce o reklamu, a tak všude cpou jen to, co mají? Plus majiteli kina je úplně jedno, jak si vede příbuzný produkt. Jemu jde o peníze za zobrazení reklamy. Těch bude zhruba stejně ať už s cílovkou nebo bez ní. Možná dokonce víc. Ale jinak je to docela zajímavý postřeh. :)

Petr Vojtěch řekl(a)...

O to mi právě šlo, neplatil bych za reklamu, která postrádá smysl. Z pohledu prodejce reklamy zde problém není, ale zadavatelé by si to měli uvědomit.

Co se týče cen tak například v Cinestar je to hodně levná záležitost (oproti třeba televizi nebo některým časopisům a webům) http://www.cinexpress.cz/cenik-a-specifikace/on-screen-kinoreklama/