sobota 27. února 2010

Kup si hru, aneb kde je zakopaný pes

Nebude to poprvé, co si kladu podobnou otázku, ale chtěl bych tomu nějak přijít na kloub. Třeba mi i pomůžete (za každý poznatek budu rád :)). Kde je nějaký faktor, který určuje jaké hry se prodávat budou a jaké ne? Za poslední dobu se nepříliš vydavatelů chlubilo, jak se jejich hra skvěle prodává. Co si vzpomínám, tak rekordní tržby měl hlavně CoD Modern Warfare2. Další hrou je Dragon Age a třeba takový Mass Effect2 se taky skvěle prodává. Momentálně si nevybavuji další hry, které by doslova oslavovali prodejnost. Všechny tyto 3 hry mám koupené taky a možná díky tomu najdu odpověď na otázku, proč si je lidé kupují. 

Pojďme to vzít z té druhé strany. Proč si lidé nějaké tituly nekupují. V první řadě to budou asi negativní a průměrné recenze. Na to se ale také ve všech případech nedá odvolat. Problém může být celkově nízký rozpočet projektu, kdy jsou vývojáři rádi, že zaplatí vývoj a nakonec jim nezbudou peníze na silnější propagaci. Na co dnes lidé slyší? Na pěknou výraznou obálku, billboard nad dálnicí, okénko v časopisu a krátkou, akčně nastříhanou ukázku v TV. Budu se na věc dívat nyní ze situace v České republice. Jak to vypadá s propagací u nás? Hry se jen velmi těžko dostávají do televize a kromě reklamy na NfS Shift si žádnou snad ani nepamatuji. Pořádný plakát či billboard se objeví opravdu zřídka a tak u nás lákají na hry hlavně časopisy o hrách a prodejny. Pokud bych to tedy měl shrnout, u nás stále ještě vedou recenze a specializovaná média. 

To se ale poslední dobou začíná měnit a vydavatelé si uvědomují, že musí o své klenoty (hry) pečovat. U nás vzala situaci do svých rukou společnost EA, která aktivně pořádná předváděčky a akce ke svým hrám. Pár jsem jich už navštívil a vždy mě party nadchla. Tím, že mi autoři ukáží všechny přednosti hry osobně se u mě zvýší zájem? Jasně! To je důvod proč jsem se dal do Mass Effectu. Protože mě nadchl na prezentaci.

Proč se tedy některé hry prodávají a jiné zase ne? Samozřejmě. Zajetá série už asi bude mít slušné vyhlídky na dobrou prodejnost, ale nové IP můžou mít problémy. Viz Dead Space a Mirror's Edge, které jsme v reklamě příliš neviděli. Hra, která nemá stálou základnu fanoušků prostě nemůže bez pořádné reklamy a propagace nabrat prodejnost. Naštěstí obě tyto hry byly natolik kvalitní, že nezůstanou bez pokračování :).

Nebo stalo se vám už někdy, že jdete po městě, narazíte na nějaký obchod s hrami a ve vchodu je ohromný transparent "NfS Shift v prodeji již dnes!", celé je to v luxusní graficky cool podobě a vám nezbývá nic jiného, než prohledat obsah peněženky. Mě se to teda stává, bohužel občas člověk nekoupí dobře a později toho lituje. Takto jsem se sekl u hry LotR: ConQuest, kde jsem slyšel na značku Pána Prstenů.

Pojďme si to tedy nějak zrekapitulovat. Prodejnost dle mého dělá v základu hlavně pořádná reklama (nejlépe s nějakými promo akcemi), aktivní přístup vydavatele, značka a v neposlední řadě samozřejmě slušné ohlasy v podobě recenzí. Snažil jsem se hodně vyhýbat warezu, ale na závěr si to neodpustím. Spousta lidí se vymlouvá, že hry jsou drahé. Jak je tedy možné, že si najednou koupí hru za 1200. Alespoň prodejnost některých titulů říká, že těch 999 - 1199Kč není tolik. Uvidíme, jak se situace potáhne dál. Prozatím je míra pirátství opravdu silná. 

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Když je hra kvalitní, tak si svoje místo najde. Pokud hra kvalitní není, tak se nemůže očekávat, že se bude sama prodávat.

Anonymní řekl(a)...

Když je hra opravdu kvalitní, tak si jí koupím. Nechápu ale lidi, kteří si každy rok kupují novou Fifu/NHL..
EA prostě dokáže okrádat :D

Anonymní řekl(a)...

Mirrors Edge reklamu v TV mělo i v česku Bedikku! :) A co je zajímavý, rovněž i Mass Effect 2 nebo The Sims. Ale u Mirrors Edge byla prodejnost na konec velmi dobrá, problém byl, že to vydali před vánoci, kdy se to v záplavě všech dalších titulů uplně ztratilo. PC verze na tom byla pak lépe, takže nakonec EA neprodělala. Tohle vím, protože jsme se na to ptali. Vesměs s tebou souhlasím, projekty, ke kterým si vytvoříš vztah, se pak lehce kupují. Ale myslím si, že ti tam chybí až přílíš mnoho faktorů. World of Goo takovou reklamu neměl. A má miliony prodaných kopií :). Myslím, že hráči sami poznají, co je dobré a co ne. Tím pádem nemusíme hledat proměnné, jak udělat zaručeně prodávanou hru - takové pravidlo existuje, udělat hru dobrou ;).

zoomfire řekl(a)...

Modern Warfare 2 měl rekordní tržby hlavně kvůli tomu, že vydavatel natáhnul cenu o 10 dolarů na kusu.

Anonymní řekl(a)...

Celkem povedený topic...

Chci se vyjádřit k těm drahým hrám.
Nedávno jsem se tak díval po internetových obchodech s hrami a dival se jak jsou na tom cenově mě známé herní tituly.

Zajalo mně že třeba takový Gothic 3 a jeho datadisk je asi jen o 50 korun dražší než baldurs gate...

Ano vím že baldurs gate je stara klasika ktera se neda nahradit ale kdyz se podivam jak nektere nove tituli, ktere ani za moc nestoji se vydavaji za ceny jako 1000kc a vic tak to je celkem drsny...Zajimave prave je ze serie gothic byla vzdy za neuveritelne priznivou cenu...Ikdyz treba prave vysla nikdy jsem ji nekoupil draz jak za 350kc...Coz je tada opravdu velky rozdil oproti jinym tytulum at uz prednim nebo tem prumernym.

Anonymní řekl(a)...

Bedikk ty hovoríš že tých 1200 Kč nie je veľa . Pre to veľa je . Samozrejme že si rád zahrám dobrú hru typu Call of duty ale určite nemienim do toho investovať peniaze . Mimochodom tá reklama to všetko záleží len od vydavateľa . Keď je nejaká séria ako COD tak je jasné že sa to bude predávať . Ja osobne som málokrát narazil na reklamu na COD:MW2 a aj tak vytvárajú rekordy v predaji .

Petr Vojtěch řekl(a)...

Ano, kvalitní hra si najde cestu ke hráčům. Ale ta cesta je něčím vytyčená. A ačkoliv hry jako Dragon Age, Mass Effect, MW2 jsou velmi kvalitní, tak reklama k nim je opravdu silná. Myslíte, že by Avatar mě takový komerční úspěch kdyby se nenarvalo několik set milionů do reklamy? Já si myslím, že ne. Reklama je silný nástroj.

Fiola: Je to možná. Televize mi tu běží téměř celý den, protože bratr je blázen a při hraní ještě sleduje televizi, ale žádnou reklamu si nepamatuji. Prostě jen na Shift :). World of Goo, Braid, Audiosurf .. já sem na to koukal hlavně z té stránky prodejnosti krabicových titulů. Malinko jsem si to rozdělil a příště jsem se chtěl podívat na tyto hry, které vydělali na nízké ceně a prodeji online.

Zoom: Vidíš a přesto ta hra slaví úspěch. Prostě vydavatel věděl, co si může dovolit :).

Anonym: U Gothicu to je trochu složitější. Podle mého dokázali ušetřit na technologii. Všechny Gothic hry byly vždy pozadu. To by si třeba takový Mass Effect dovolit nemohl. A přesto ty hry mám rád. Ale věděli kde ušetřit a následně mohli nasadit dobrou cenu. Alespoň to si myslím. A je možné, že třeba jinde se hra prodávala dráž.

Anonymní řekl(a)...

já si kupuju hry které za to stojí třeba sem si koupel red alert 3 pozdeji dark sector (tu doporučuji je to sice předelávka z konzole ale dobrá hra)pak dalších pár her treba cod mw 2 je sice kvalitní hra ale pro me to zastak kvalitní hra není ,a ktomu šev nejakého vyvojářskeho týmu nevem který možna ea nebo nevim řekl že hry by správne mely stát stejne jako A titul na konzoli takže přez 1500 nevim proč nevim kde sem to četl runni

Likandro řekl(a)...

Tak vzhledem k tomu, že jsem z těch co už dva roky hrají jenom demoverze, tak můžu docela s klidem říct, že hru nekoupím, protože mě neudrží :) ...

Nemá pro mě smysl kupovat něco co stojí 1000 peněz když vím, že to budu hrát 2 dny ani ne. A teď nemluvím o herní době, ale o hraní obecně.

Další důvod je nákup online a absence krabicových verzí, takový Braid sem ještě kvůli tomu nesehnal... prostě nedostupný... a mohl bych pokračovat v dlouhém výčtu věcí co nemám kvůli nutnosti koupit je online.

O kvalitu nejde. Reklama dělá hodně a prodá i špatné tituly, nebo věci o které lidi nemají zájem.

Recenze sama o sobě nedělá skoro nic. Jen informuje o tom, že hra je. Hra která recenzi nemá pro diváky neexistuje. Jestli dostane 0 nebo 100 už nebývá tak rozhodující.

Takže v čem to vězí? Podle mě v té akutní nadšenosti. Jdu, vidím něco "skvělého", mám na to peníze a koupím to.

Popravdě mě i hodně vadí hry které dema nemají... Přitom se to dá udělat tak, že právě kvůli demu si člověk hru koupí. Takový gameloft a hry pro iPhone jsou v tomhle geniální. Utnou to zrovna když se s tím hráč seznámí a už už by ho to začlo závislácky bavit...

Torchlight to má s demem podobně. Kdybych měl možnost nákupu přes Steam, tak bych býval vlastnil. Žel, za 1200 jsem si to kupovat skutečně nechtěl, takže zase nic. Dnes už bych o hru ale zase zájem neměl.

Takže jde jen o zblbnutí člověka reklamou, případně líbivostí samotnou (hlavně tou grafickou).

Geniální je v tomhle třeba iTunes Store. Klikneš na jednu hru a už jedeš. Dvě hodiny projíždíš hry co by sis zahrál, protože to nabízí o kus níž řadu dalších podobných titulů a všechny ty ikonky jsou tááák lákavé.

Rozhodně neprodává hru její kvalita ... spousta lidí má nejlepší a nejprodávanější hry v naší zemičce stažené stejně jako freeware hru, takže to vážně ne ... Nerozhoduje v tom většinou ani cena. Nekupují ani za 100 peněz. Však za tu stovku můžou mít něco jiného...

Takže prodej zprostředkuje hlavně reklama a přepadení ve správný čas kdy jsou lidi při penězích.(Vánoce, atp.)

Anonymní řekl(a)...

Ano dneska ty hry jsou drahé a hráči co si hry kupují ty peníze radši dají do nějaké pořádné co je vychválená.( v ČR ). Reklamy v TV ? ... podle mě je to nesmysl. Hráč nepotřebuje nějakou velkou reklamu, aby se o té hře dozvěděl. Stačí když tu hru vychválí v recenzi a pak ještě musí na samotného hráče udělat dojem.

Likandro řekl(a)...

Tak reklama není o tom, že zjistíš, že hra je, i když do určité míry ano (existuje i nezanedbatelná hráčská skupina která sice hraje, ale nic moc si o hrách nezjišťuje a nevyhledává je každý den), ale o neustálém tlaku, který tě tak dlouho zpracovává, až si hru pořídíš.

Analogické je to všude. Poutače na výstavu Albrechta z Valdštejna způsobily, že se tam nedalo pomalu ani hnout, protože tam přišlo šíleně moc lidí, kteří se o to přitom moc nezajímají.

Jestli někdo kupuje podle recenzí, je mi ho skoro líto, takový člověk si totiž neumí udělat vlastní názor a sám se rozhodnout. To je vždycky libůstka s takovýma mluvit.

Každopádně proč by si měl někdo kupovat jednu kvalitní hru, když má deset stažených a tu jednu kvalitní může mít stejně staženou a radši si koupit 10 krabiček cigaret, zajít 8x do kina, 7x do restaurace, koupit si parádní ohoz atd...?

Znám lidi co mají na PC stažené vše, na konzole si hru ale standardně koupí, takže je to možná i o té možnosti kterou počítač dává.

A pak asi i tím, že má člověk ke hře citovou vazbu, pro něj osobně je tak dobrá, a tak ho okouzlí, že chce mít krabičku s cdčkem - ale taková se ani zdaleka nemusí líbit většině.

Takže se opět vracíme k tomu zblbnutí kupujícího které nemá nic společného s kvalitou hry : ) ale docela jistě s reklamou - podle dobře udělané reklamy (nerovná se zábavná, nápaditá, dokonce ani hezká) totiž nevědomky funguje většina lidí, i když by si to nikdy nepřiznala - ony ty vědní disciplíny.