čtvrtek 6. září 2012

Že já blbec

Já to vždy schytám :D Recenzovat třeba CoD a BF je dost těžké. Vždy mám dvě možnosti. Skutečně to projet a říct, jak mě to bavilo, co je tam nového, jaký je příběh a pak poslouchat od lidí, kteří to nehráli, že jsem blbec, že to hodnotím tak kladně (prosím, už to nechci obhajovat, strávil jsem s tím dost času, nejde mi o žádný flame v komentářích). Taky se na to můžu vykašlat a říct, že je to shit a vůbec se s tím neprdět. Dost médií to takhle populisticky dělá. Dneska je fakt in všechno strhávat. "Je to sračka, starej dobrej doom." A podobné naladění je ve všech vrstvách společnosti, už moc nenarážím na to, že by někdo byl s něčím spokojen. Nechci teď moc odbočovat od tématu, ale proč třeba lidé lajkují na fcb McDonalds, když u každého příspěvku házejí komentáře: "Stejně to jsou všechno sračky." Proč? Co s tím? Koho to zajímá? Ale zpět ke hrám. 

Ještě se tedy vrátím k staršímu tématu CoD vs. BF, dodnes za to sklízím kritiku, obě hry jsem hodnotil velmi podobně a za svým názorem si dodnes stojím. Ve zkratce bych řekl, že CoD má skvělý příběh, animace a multiplayer má skvělý levedesign. Oproti tomu nabízí BF3 perfektní grafiku a zábavný multiplayer s těžkou technikou. Jsou to dvě podobné hry s odlišnou cílovkou. Jenže, ať už na Zing fóru, Facebooku nebo prostě v komentářích panují víceméně 3 různá naladění: "Jak jsi mohl hodnotit CoD podobně jak BF3? Vždyť CoD je hrozná sračka!" "BF3 je sračka, jak jsi mohl?" "Obě hry jsou pro děcka, starej dobrej doom, dnešní hry stojej za hovno." Takže to je jeden problém, který mě trochu trápí, ale jelikož s tím nic nenadělám, tak to neřeším.

Ve 22. dílu jsem se potkal s novým problémem. Dostal jsem téměř nesplnitelný úkol, během dvou až tří minut jsem měl zrecenzovat Guild Wars 2. Proboha! Vždyť je to MMORPG, které nabízí stovky hodin zábavy, má ohromný svět, několik ras, 8 profesí a nespočet variací příběhu. Na výrobu dílu je necelý týden, hře jsem věnoval maximum, udělal rešerši, dokonce k tomu posadil bratra, který je dlouholetým hráčem WoWka (převážně PvP), když jsem zrovna nebyl doma a spolu jsme to pak konzultovali. Jenže pak přichází základní problém. S recenzí se musím vejít mezi dvě až tři minuty, což je prostě něco jiného než několik stránek v časopisu a neomezeně prostoru na webu. Pokusil jsem se s tím poprat, zevrubně jsem popsal hru, hlavně základy, na detaily už nebyl čas vůbec, ale chtěl jsem lidem říci, co je čeká, když začnou hru hrát. Na to další přijdou později, pokud je bude bavit ten základ. A teď nevím, jestli to je přístup špatný, ale uznal jsem ho za nejvhodnější. Jenže v diskuzi se samozřejmě opět rozjela kritika, což je v pořádku, jenže nevím, jestli jsem to mohl udělat lépe, lidé si stěžovali, že jsem recenzi odflákl a neřekl vše, spoustu věcí vynechal.

K tomu mě napadá jediné řešení, vyhýbat se MMO hrám, jinak to snad ani nejde. Kdybych měl celý díl (nejlépe 2), tak se můžu postupně podívat na detaily, projet téměř každý aspekt hry. Jenže taky si říkám, že mám hodnotit produkt, ne dělat návod. 

Teď třeba uznávám, že předchozí formát Indiana byl v tomhle lepší, stačilo říct, že bych na recenzi potřeboval 5 - 7 minut a pokud se jednalo o komplexní produkt, tak nebyl problém. Dnes už to tak nejde a občas se díky tomu prostě spálíme. 

3 komentáře:

Firejs řekl(a)...

K recenzi. Co dát do pořadu kratší verzi a pro shlédnutí "plné verze" odkázat na internet? To by neměl být problém.

K tomu nadávání... srát lidi je dobrý byznys - viz televizní noviny... osobně věřím, že denně se stane spousta pozitivních věcí, ale oni tam raději po tisícáte řeknou, že někdo někde týral nějakého pejska, nebo dítě - což se děje každý den na celém světě. Mno a lidi samozřejmě také více baví nadávat, než chválit.

Likandro řekl(a)...

Pouštěl jsem si recenzi a největší potíž je, pro mě osobně, že jsem se nedověděl, čím se liší od ostatních her. Zaznívají tam jen obecné věci, kterými se dnes chlubí skoro každá hra. Komentář ke grafice bych skoro vynechal, když mám dojem, že potřebuji říct něco ke hře, co z obrazu nepoznám. Zkrátka je z videa dojem, že je to stejná hra jako všechny ostatní, takže pokud se fanoušci čertili, že něco nezaznívá, možná to bylo právem - jde, tuším, spíš o formu kritiky.

Anonymní řekl(a)...

/http://denikzoufale.blogspot.cz/ Koukni, počti, třeba tě to chytne, třeba ne, ale uděláš mi radost