neděle 16. února 2014

Dojmy z bety Titanfall

O hrách jsem tu delší dobu nepsal, naposledy v minulém příspěvku. A nyní mám potřebu napsat své dojmy z bety hry Titanfall. Předem otevřeně říkám, že mě hra nadchla. Hlavně mě ale překvapila, protože jsem nečekal, že bude tolik... jiná. Online FPS mě baví. Nejvíce asi Call of Duty, které už mi v posledních dvou dílech docela i začalo jít. Ačkoliv je každý díl nějak originální a zajímavý, tak pravdou zůstává, že herní styl se nemění. Jsou tam nové prvky, ale vždy se to vlastně hraje stejně. To samozřejmě není vyloženě špatně, ale...

Titanfall ale nabízí zásadní změnu, která mě dostala. Samozřejmě jsem hru od oznámení sledoval, ale žádné video nebo preview vám skutečný gameplay nikdy nepředstaví. V první řadě je rychlejší než konkurenční hry, vojáci jsou tužší a pohyb i zbraně fungují jinak. Hraje se skutečně jinak než jiné FPS hry. A víc než zmiňované CoD jsem v tom viděl Crysis 3. Asi nejviditelnějšími prvky jsou roboti a parkourový pohyb. Začal bych ale u úplně něčeho jiného. Titanfall je totiž první online FPS hrou, která hráče striktně nedělí na ty, kteří krájí a ty, kteří jsou krájeni. U CoD to je vidět výrazně. Já se naštěstí řadím mezi ty, kteří většinou krájí, ale frustrace ostatních hráčů není dobrá pro nikoho a kazí zážitek všem. Proč by kompetitivní hra měla polovinu lidí bavit a druhou rozčilovat? Respawn proto přichází s jednotkami, které jsou řízeny umělou inteligencí. Na bojišti proti sobě stojí dohromady 12 hráčů. A mezi nimi se ještě pohybují grunti a spectre což jsou slabší nebo silnější boti. Ti se pohybují ve skupinkách a jsou na bojiště pravidelně posíláni z orbitu v přepravních kapslích. Pro vás nebude žádný problém je likvidovat, obzvlášť skupinu gruntů stačí přepadnout a pozabíjet útokem na blízko. Vesměs vám nic neudělají. Ti tu jsou jednak pro atmosféru boje (neustále se někde něco děje), snadné sbírání bodů pro urychlení výsadků svého titana a třetím smyslem je náplň pro horší hráče. Nikdy tak nebudete mít pocit, že jste v týmu zbyteční (což se u kompetitivních FPS děje každou hru) a sami se nebudete nudit. Za zabití skutečného hráče je samozřejmě víc bodů, ale je také mnohem těžší ho sundat.


Celý zážitek se také mění, jakmile se do hry zapojí titani. Každý hráč má nárok na svého titana, který dorazí za určitou dobu. Ta se odpočítává a každé zabití dobu snižuje. Pokud zabijete grunta, tak to bude samozřejmě méně než za pilota (hráče). Po výsadku máte možnost do titana nastoupit a užít si úplně jiný gameplay, který je ale také rychlý. Výškou a silou piloty předčíte, ale stále jste zranitelní. Pilot vám může skočit na záda, oddělat kryt a jednoduše odpravit počítač titana (nebo co to je). Několik ran z raketometu vás také zničí a regeneruje se vám jen štít, životy bohužel ne. Druhou možností je přepnout titana do sledujícího (nebo strážného) módu, ve kterém zůstanete jako pilot a titana bude řídit umělá inteligence. To je velmi efektivní strategie. 

Rychlý pohyb, běhání po zdech nebo dlouhé skoky jsou parádní a jen tak vás to neomrzí. Obzvlášť, kdy se naučíte svého pilota skutečně ovládat. Kromě toho ale hra má ještě další esa v rukávu. Říkal bych tomu "wow efekty". Asi chápete proč. Třeba když ovládáte svého titana a bojujete s jiným, tak při troše zručnosti ho porazíte a finální ránou můžete nepřátelského pilota doslova vyrvat z kokpitu a zahodit ho. To je neskutečný pocit. Stejně tak se mi líbí kopání, které nahrazuje tradiční nůž. Občas se vám povede druhého pilota (nebo i grunta) zlikvidovat tak efektivně, že to bez "wow" nenecháte. A takových momentů hra nabízí celou řadu. Třeba zmiňované likvidování titana, když na něj naskočíte. Autoři tomu říkají trefně rodeo kill


Toto nemá být preview, proto se nezabývám všemi prvky, které hraní Titanfallu nabízí. Teď jsem chtěl jen naznačit, proč je tato hra od bývalých tvůrců CoD zajímavá. Nápadů je zde mnohem více, ať už je to úvod a epilog v každé hře nebo karty, které vám po smrti mohou přidat určité zvýhodnění. Bojím se jediné věci - zda bude na PC dostatek hráčů a Titanfall tak chvíli po vydání neumře. To se v podstatě stalo s CoD, které se masivně hraje na konzolích, ale na PC je hráčů málo (v některých módech nemá šanci vůbec najít hru). I povedený multiplayer Crysis 3 zeje prázdnotou. To by hře, která je čistě multiplayerová, příliš neprospělo. 

Žádné komentáře: