pondělí 16. dubna 2012

Zakázat učitelům Blesk?


Vysokoškolský pedagog Ondřej Hausenblas v lehce kontroverzním rozhovoru pro MF DNES vyřkl poměrně ošemetný názor na vystupování učitelů na veřejnosti:
„Mimochodem spousta učitelů dnes nemluví spisovně. Spousta učitelů ani nepíše na tabuli – možná se bojí, že by udělali chyby? A ještě jedna věc: je nepřístojné, aby si učitel cestou do školy v autobuse četl Blesk... V soukromí ať si čte, co chce, ale veřejně nemá být s ničím takovým viděn, protože to říká o jeho inteligenčním profilu něco smutného. Bulvár nemá co dělat ve sborovnách a ředitelé by na to měli dbát. Osobně bych zavedl i kulturu oblékání ve školách a vykázal z nich pouliční módu. Ne povinně, ale po dohodě s rodiči.“
Když jsem tuto pasáž rozhovoru četl, zarazil jsem se. V zásadě to odporuje demokracii a muselo by se přistoupit k hledisku "které médium je povolené, a které zakázané". Obecně by mělo platit, že vlastní názor do výuky nepatří, některé předměty bez něho ale ani učit nelze.


Pokud má o přestávce učitel čas, nemusí koukat do zdi, může si číst (budeme vybírat kterou literaturu může a kterou ne?), může surfovat (zablokujeme Super.cz?) nebo si povídat s kolegy (která témata budou zakázána?).

Pokud učitel čte Blesk, bude ho určitě číst doma, takže je ve výsledku úplně jedno zda ho bude číst v autobuse. A teď se zamysleme - je lepší, když ho čte potají, my to nevíme a nebo když to víme a můžeme z toho vycházet?

Pokud by naše vzdělávání skutečně fungovalo, tento 'problém' by se pravděpodobně vůbec nemusel řešit, protože by ve školství pracovali jen vysoce vzdělaní lidé.

3 komentáře:

Firejs řekl(a)...

Když se občas člověk podívá, kdo např. na základních školách učí informatiku (tělocvikáři) a na středních se jede podle osnov z roku 2003... tak je to fakt smutné. To bych viděl jako problém školství.

Ale myslím, že naprostá většina lidí občas poklesne k "zábavnému" čtení o kravinách a rozhodně to nutně neznamená demenci.. pokud to tedy není každý den. ;)

Likandro řekl(a)...

Kdyby u nás existovaly i nebulvární noviny, možná by se to dalo zvážit.

Ale ať už je to jakkoliv, hodnotit úroveň člověka podle toho jestli čte v metru na veřejnosti Blesk, když se tam nic rozumného číst nedá, to asi vypovídá mnohem více o rozumnosti hodnotitele .

Jako učitel chce možná jenom vypnout. Vypnout, to znamená nevnímat to, co čtu. Čtu takhle bulvární články po škole docela často. Nepamatuji si je. Však taky není co. Jiní hrají hry. Někdo sleduje filmy. A další u oběda mluví o svých domácích mazlíčcích.
U vzdělaného člověka jde o známku duševní únavy, spíš než o známku hlouposti.

Soudit je třeba s odstupem, a nikoliv bez rozvahy.

Firejs: Největším problémem školství jsou finance, klesající autorita učitele a osnovy, které sestavují lidé, kteří nepřihlížejí k připomínkám vyučujících a k tomu jak se doopravdy učí.

Petr Vojtěch řekl(a)...

"Kdyby u nás existovaly i nebulvární noviny, možná by se to dalo zvážit."

K tomu si jen dovolím poznámku, že bulvár jako takový u nás vlastně neexistuje. Třeba anglický bulvár je vtipný, hravý, zábavný... u nás je bulvár vulgární, vlezlý a lživý.

A je u nás spousta seriózních médií, z novin určitě Hospodářské noviny, Lidovky a částečně MF DNES. Z časopisů bych vybral třeba Respekt.