Tak tedy... Kdyby se přijaly všechny předpoklady, které tam uvádíš, pak by byl asi závěr správný a celkově se mi ta argumentace líbí, ale úplný závěr o směřování RPG se zdá být poněkud zvláštně vykonstruovaný.
Předně je to tím, že dějová linka je v popředí her kterým říkáme adventury, tedy her které se odvolávají k dobrodružství, filmovosti, dějovosti. V RPG je příběh důležitý, ale právě v té formě světa, který u adventur poněkud absentuje a zřejmě vytváří tu žánrovou odlišnost. (Samozřejmě adventury nejsou jenom příběh, ale do toho nemá smysl zabřednout)
Další věcí která konstrukci poněkud podkopává je nezahrnutí taktických a strategických prvků (není to přesné označení toho co myslím, ale zkrátka jde ještě trochu jinými slovy o promyšlené využívání dovedností postavy) do základních rysů RPG, a teď se tím myslí RPG bez přídavku "akční". Zdá se mi, že popis se totiž zaměřil právě jen na ta akční RPG a z nich vybral to, co tvoří RPG, ale jak už název "akční RPG" napovídá, je to žánr na hraně, tedy takový, kde nelze docela rozlišit akci od RPG.
Jsou to dvě věci, které pak poněkud vyruší pointu celého článku, protože v jejich světle se na Dragon Age 2 a na Mass Effect člověk může dívat možná jako na akční RPG, ale mnohem spíš jako na akční hru.
Proč jako na akční hru? Protože když se mluví o vývoji žánru, musí se k tomu vzít i vývoj žánru akčních her. Omezovat se na to, že se vyvíjí jenom RPG, to by byla asi škoda. Dnes už je v podstatě akční hra s RPG prvky poměrně častá záležitost, ale jasně je v tom označení vymezené, že to není RPG, ani akční RPG, ale prostě akční hra s RPG prvky, rozumějme s vývojem schopností.
Pokud tedy mluvit o "vývoji" RPG žánru jako takového, pak se určitě shodneme na tom, že "to není co to bývalo", ale zatímco ve Tvém článku jde o logické vyústění a nějaký vývoj, pro mě jde o přetavení v jiný žánr, tedy o vymizení RPG jako takového. RPG, jako "role playing game" ve které se ujmu role postavy a využívám co možná nejefektivnější jejích dovedností a hraji podobně jako na divadle, se prostě ztratilo a hledat ho někde "mezi řádky" tak zvaných RPG, to je asi marné, protože mezi řádky, jak je ostatně vidět, je prázdno.
Nicméně, Tvůj názor uznávám, z určité perspektivy ho chápu, v některých bodech se shodnu, ale konkrétně ve vymezení žánru rozhodně ne. Což neznamená, že mám pravdu, spíš se snažím položit tady alternativní pohled na věc. O nějaké handrkování rozhodně nemám zájem, protože definování toho co je RPG, je stejně zavádějící jako určení historických období (a nejen těch).
Přiznám se, že to s tou adventurou, to jsi mě krapet dostal. A souhlasím, rozhodně. Ale vlastně ta svatá trojice, kterou jsem si já u RPG našel, se tím nikterak nemění.
Nad přímým srovnáním RPG a akční RPG jsem také laboroval, pak jsem na to ale rezignoval a zůstal u pouhého označení RPG, protože základ obou žánrů je stejný, jen se lehce liší gameplay. A je fakt, že třeba Dragon Age se v sobě snaží kombinovat oba žánry.
A v tom, že ME je spíš akční hra nesouhlasím, bodíky jsem popsal v blogu. Je důležité si uvědomit, že přesně ono Role-Play zvládá na jedničku. Mnohem lépe než spousta další RPG her.
Přiznávám se, že původní záměr nebyl objasňovat RPG žánr a vůbec jsem se nechtěl pouštět do nějakého srovnávání, ale během psaní to z toho tak nějak vyplynulo, což možná není úplně dobře. Ono se jedná o vývoj, protože se mění celá herní scéna, mění se nároky a požadavky a a žánry se musejí přizpůsobit. Stejně tak bychom mohli brečet nad tím, že vymřeli klasické akční hry, ony tu jsou stále, jen se tváří trochu jinak. Je to prostě vývoj, jenom by imho měl nabrat správný směr. To co se děje na "RPG scéně" není úplně ono a dost mě to mrzí.
Když nad tím tak přemýšlím, asi napíšu nějaké pokračování, kde se na to podívám ještě z jiné stránky a hlavně přiberu tituly staré a nové a podívám se přímo u nich a prvky... jenže to bude chtít pořádnou přípravu, takže ještě to zvážím :).
A za tvůj koment díky, fakt se nedá nesouhlasit. A s tím definováním RPG souhlasím, jak jsem psal v úvodu, jedná se o můj názor a po nikom nechci aby ho přejímal, naopak, aby mi do komentu napsal svůj pohled. Takže jsem fakt rád, že jsi se ozval :).
2 komentáře:
Tak tedy... Kdyby se přijaly všechny předpoklady, které tam uvádíš, pak by byl asi závěr správný a celkově se mi ta argumentace líbí, ale úplný závěr o směřování RPG se zdá být poněkud zvláštně vykonstruovaný.
Předně je to tím, že dějová linka je v popředí her kterým říkáme adventury, tedy her které se odvolávají k dobrodružství, filmovosti, dějovosti. V RPG je příběh důležitý, ale právě v té formě světa, který u adventur poněkud absentuje a zřejmě vytváří tu žánrovou odlišnost. (Samozřejmě adventury nejsou jenom příběh, ale do toho nemá smysl zabřednout)
Další věcí která konstrukci poněkud podkopává je nezahrnutí taktických a strategických prvků (není to přesné označení toho co myslím, ale zkrátka jde ještě trochu jinými slovy o promyšlené využívání dovedností postavy) do základních rysů RPG, a teď se tím myslí RPG bez přídavku "akční". Zdá se mi, že popis se totiž zaměřil právě jen na ta akční RPG a z nich vybral to, co tvoří RPG, ale jak už název "akční RPG" napovídá, je to žánr na hraně, tedy takový, kde nelze docela rozlišit akci od RPG.
Jsou to dvě věci, které pak poněkud vyruší pointu celého článku, protože v jejich světle se na Dragon Age 2 a na Mass Effect člověk může dívat možná jako na akční RPG, ale mnohem spíš jako na akční hru.
Proč jako na akční hru? Protože když se mluví o vývoji žánru, musí se k tomu vzít i vývoj žánru akčních her. Omezovat se na to, že se vyvíjí jenom RPG, to by byla asi škoda. Dnes už je v podstatě akční hra s RPG prvky poměrně častá záležitost, ale jasně je v tom označení vymezené, že to není RPG, ani akční RPG, ale prostě akční hra s RPG prvky, rozumějme s vývojem schopností.
Pokud tedy mluvit o "vývoji" RPG žánru jako takového, pak se určitě shodneme na tom, že "to není co to bývalo", ale zatímco ve Tvém článku jde o logické vyústění a nějaký vývoj, pro mě jde o přetavení v jiný žánr, tedy o vymizení RPG jako takového. RPG, jako "role playing game" ve které se ujmu role postavy a využívám co možná nejefektivnější jejích dovedností a hraji podobně jako na divadle, se prostě ztratilo a hledat ho někde "mezi řádky" tak zvaných RPG, to je asi marné, protože mezi řádky, jak je ostatně vidět, je prázdno.
Nicméně, Tvůj názor uznávám, z určité perspektivy ho chápu, v některých bodech se shodnu, ale konkrétně ve vymezení žánru rozhodně ne. Což neznamená, že mám pravdu, spíš se snažím položit tady alternativní pohled na věc. O nějaké handrkování rozhodně nemám zájem, protože definování toho co je RPG, je stejně zavádějící jako určení historických období (a nejen těch).
Přiznám se, že to s tou adventurou, to jsi mě krapet dostal. A souhlasím, rozhodně. Ale vlastně ta svatá trojice, kterou jsem si já u RPG našel, se tím nikterak nemění.
Nad přímým srovnáním RPG a akční RPG jsem také laboroval, pak jsem na to ale rezignoval a zůstal u pouhého označení RPG, protože základ obou žánrů je stejný, jen se lehce liší gameplay. A je fakt, že třeba Dragon Age se v sobě snaží kombinovat oba žánry.
A v tom, že ME je spíš akční hra nesouhlasím, bodíky jsem popsal v blogu. Je důležité si uvědomit, že přesně ono Role-Play zvládá na jedničku. Mnohem lépe než spousta další RPG her.
Přiznávám se, že původní záměr nebyl objasňovat RPG žánr a vůbec jsem se nechtěl pouštět do nějakého srovnávání, ale během psaní to z toho tak nějak vyplynulo, což možná není úplně dobře. Ono se jedná o vývoj, protože se mění celá herní scéna, mění se nároky a požadavky a a žánry se musejí přizpůsobit. Stejně tak bychom mohli brečet nad tím, že vymřeli klasické akční hry, ony tu jsou stále, jen se tváří trochu jinak. Je to prostě vývoj, jenom by imho měl nabrat správný směr. To co se děje na "RPG scéně" není úplně ono a dost mě to mrzí.
Když nad tím tak přemýšlím, asi napíšu nějaké pokračování, kde se na to podívám ještě z jiné stránky a hlavně přiberu tituly staré a nové a podívám se přímo u nich a prvky... jenže to bude chtít pořádnou přípravu, takže ještě to zvážím :).
A za tvůj koment díky, fakt se nedá nesouhlasit. A s tím definováním RPG souhlasím, jak jsem psal v úvodu, jedná se o můj názor a po nikom nechci aby ho přejímal, naopak, aby mi do komentu napsal svůj pohled. Takže jsem fakt rád, že jsi se ozval :).
Okomentovat